74. „Zginie wszystko, co nie od Boga wzięło początek"

„Zginie wszystko, co nie od Boga wzięło początek. Zatrzymaj te krótkie słowa" (ND, 341). Jakie ma ono znaczenie dla duchowości honorackiej? Chodzi oczywiście o początek ukrytych wspólnot błogosławionego Honorata. Polecenie „zatrzymaj te krótkie słowa" zostało wpisane podczas rekolekcji w 1876 roku, gdy idea ukrytych wspólnot apostolskich od kilku lat była już rzeczywistością i konkretyzowała się pomyślnie. Wiedział on, że kandydatów do ukrytych zgromadzeń znajdzie wśród dawnych, znajomych tercjarek i członków warszawskich kółek różańcowych. Na jego wezwanie zza murów przybywały do Zakroczymia dusze zapalone do działalności charytatywnej. Dotykamy w tym miejscu delikatnej kwestii wynajdywania liderów i liderek, odznaczających się charyzmatem powołania ewangelicznego i charyzmatem organizacyjnym. Założyciel wszak był odizolowany od świata zewnętrznego, a jedynym punktem kontaktowym był konfesjonał.

Błogosławiony Honorat stale pamiętał o wersecie psalmu: Jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą" (Ps 127,1). W 1906 roku wyjaśnia: ukryte wspólnoty zakonne, „w żadnej głowie nie powstały, bo nikt tu z góry nic nie układał, a i ci nawet, których Bóg użył jako narzędzie do tego, sami nie zwrócili uwagi na organizację, jaka się z czasem ułożyła. Dopiero gdy na rozkaz z Rzymu przygotowano szczegółowe sprawozdanie i pokazano je pewnemu kapłanowi zakonnemu [o. Prokopowi Leszczyńskiemu], ten rzekł: "Patrzcie no, jak ta rzecz się ułożyła; wszak ona ogarnęła już wszystkie stany. Wyraźne to działanie ręki Bożej». Dodajmy jeszcze, że znikąd nie było żadnej pomocy materialnej; przeciwnie, rzecz rozwijała się w najwyższym ubóstwie i ostatnim niedostatku, ponieważ nikt prawie nie chciał do niej ręki przyłożyć" (ŻU, 191).

Jaki był początek honorackich wspólnot ukrytych? Na początku było Słowo (por. J 1,1), które za pośrednictwem zakonotwórczego charyzmatu błogosławionego Honorata „stało się ciałem" rozlokowanym w opracowanych przez niego „katakumbach" Królestwa Polskiego, po załamaniu się powstania styczniowego. Podziwiając zaczyn tej inicjatywy, patrzymy na jej rozwój i stan dzisiejszy, w czasach, gdy Kościół Powszechny przyjął i utrwalił pionierskie idee chrześcijańskich wspólnot ewangelicznych, działających w świecie współczesnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz